• Sesong: Jul - okt

Turen til Nupsredet er en forholdsvis lettgått og tilgjengelig fottur som også passer for barn som er vant til å ferdes i fjellet. Turen er på totalt 10 kilometer tur/retur Nupshallene.

For enklest ankomst, kjør omtrent 5 kilometer i retning vest for Haukeliseter fjellstue. Parker på anvist parkeringsplass eller i veilomme ved Nupshallene (ved den røde hytta og geitegården).

(Turen kan også gås med utgangspunkt i Haukeliseter fjellstue, men turen blir da forlenget med 5 kilometer hver vei.)

Fra parkeringsplassen ved Nupshallene følger du merket sommerrute mot Middalsbu. Turen går på merket sti inn Nupsdalen. Hele veien vil du ha Store Nup på din høyre hånd og Verjesteinsnuten ved din venstre side.

Turen går i middels kupert terreng med moderat stigning hele veien. Det siste partiet mot selve toppen er turens mest krevende parti med en krass motbakke.

Toppen er markert med varde, og byr på jubelutsikt over Ryfylkeheiene.

Turen går tilbake samme vei. Ønsker du en lengre tur kan du kan fortsette videre til for eksempel Verjesteinsnuten eller Store Nup.

E134 over Haukelifjell.

Parkering ved Nupshallene, 5 kilometer vest for Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen og Haugesund, med korresponderende bussruter til Kristiansand og Stavanger. Busstopp på Haukeliseter fjellstue. Herfra er det 5 kilometer til startpunktet ved Nupshallene.

Ta bussen til fjells og bli belønnet med Grønt kort.