Turistvegen over Folgefonna - Historisk vandrerute frå Sunndal via Fonnabu og Holmaskjer til Tokheim, Kvinnherad

• Svært krevende fottur
  • 2 dager
  • Sesong: Mai - sep

Denne turen er en av våre Historiske vandreruter. Et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv.

Folgefonna ligger mellom to fjordarmer i Hardanger og har vært et attraktivt turistmål i over 200 år. I dette området finner vi et uvanlig og spesielt kulturminne, Turistvegen over Folgefonna. Veien ble bygget for å ta europeiske turister opp til og over Folgefonna for at de skulle få oppleve «at kunde tage en «kanetur» under sommersolens varme straaler, og dog omgivet av full vinter», som en turist skrev i hytteboken på Breidablikk i 1893.

Les mer om Ferdselsvegen og Historiske vandreruter ved å trykke på lenkene til høyre på siden.

RUTEBESKRIVELSE:

ETAPPE 1: Sunndal – Fonnabu 11 km

Turen starter i Sunndal ved Maurangerfjorden. 500 meter nedenfor Bondhusvatnet deler veien seg, og turistveien tar av mot venstre. Veien stiger makelig opp Hillerslia i 18 svinger til Gardshammar, en idyllisk seter med vidt utsyn og sau og geiter på beite. Veien opp hit ble restaurert i 2007.
Fra setra fortsetter man opp forbi Botnavatnet, på oppmurt sti frem til Øyramerkjevatnet. Herfra tar man sørøst bratt opp til hytten Breidablikk 1322 moh., og videre til Fonnabu.

ETAPPE 2: Fonnabu – Holmaskjer 7 km

For å ta seg videre over breen til Holmaskjer, må man ha godkjent brekurs og nødvendig utstyr og/eller gå med brefører. Å ferdes på selve breen krever kunnskap om ferdsel på bre. Det frarådes å krysse breen om en ikke har kunnskaper, eller ikke går sammen med kyndige folk.

Det tilbys breføring i sommersesongen. Kontakt Folgefonni Breførarlag.

ETAPPE 3: Holmaskjer – Tokheim 7 km (ca. 3 km videre til Odda)

Fra Holmaskjer tar man seg ned til Tokheimskaret. Her går man også på en fint anlagt ridesti som ble etablert i forbindelse med turistferdselen på slutten av 1800-tallet, og nennsomt restaurert av Odda og Ullensvang turlag i 2002. På vei ned ser man ned i Støladalen hvor det tidligere var stølsdrift, men hvor driften ble nedlagt etter at flere av bygningene ble tatt av ras. Enda lenger ned møter man den gamle stølsvegen som tar en helt ned til fjorden. Her ble turistene hentet av båtene sine, som i mellomtiden hadde seilt rundt Folgefonnhalvøya og inn Sørfjorden. I dag kan man gå de par kilometerne inn til Odda, eller ta bussen tilbake til Sunndal.

Fra ferjeleiet på Årsnes er det en halvtimes kjøring til Sunndal. Retur med buss fra Odda.