Herstadtjernet ved Stavsjø

Dette er en lett tur på grusveg og stier, gjennom skog og langs dyrket mark rundt det idylliske Herstadtjernet. I tjernet svømmer det kilosørret, så ta gjerne med fiskestang. Fra gapahuken ved Herstad gård er det mektig mjøsutsikt.

Fra parkeringen ved Sulufjellvegen følger du traktorveg som starter øst for grustaket. Etter omtrent 350 meter tar du skarpt til venstre. Du går langs sti og traktorveger gjennom skog og hogstflater fram til en kort strekning langs grøftekant gjennom dyrket mark ned til Herstadtjernet. Over dyrket mark er det viktig å holde seg til stien. Følg den videre langs øst- og nordsiden av tjernet. Den merkede stien går opp gjennom skog og hogstflate fram til gjerdeklyv over sauegjerde. Følg deretter sti og traktorveg fram til et lite jorde, drei skarpt til venstre og gå traktorveg langs jordet og ned til tjernet. Her er det en rasteplass, og du har nå gått 3 kilometer fra parkeringen. Fra rasteplassen går du langs sti opp til du krysser Sulufjellvegen. Videre følger du stien gjennom skog nesten fram til dyrket mark, der stien dreier til venstre og følger skogkanten fram til en flott gapahuk, hvor du kan se både Mjøsa, Gjøvik, Kapp og Skreifjella. Fra gapahuken følger du merket sti og traktorveg ned til tjernet igjen. Stien går nå på sørsiden av tjernet fram til der runden rundt tjernet startet. Gå tilbake mot parkeringen etter samme trasé som du kom ned til Herstadtjernet. Grunneierne rundt Herstadtjernet setter ut ørret her, og de har ryddet skog for å gjøre tjernet bedre tilgjengelig for fiskere. Det skal være pen og bitevillig ørret i tjernet. Husk fiskekort!

Kjør til Stavsjø og inn på Mengshoelvegen. Etter 1,8 km tar du til høyre inn Sulufjellvegen. Parkering i grustak på nordsiden av Sulufjellvegen, ca. 300 meter fra krysset mellom Mengshoelvegen og Sulufjellvegen.