Driftavegen gjennom Viglesdalen - Historisk vandrerute

• 3 dager
  • Sesong: Mai - okt

Denne turen er en av våre Historiske vandreruter. Et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv.

Viglesdalen er en dal i Hjelmeland kommune i Rogaland, som følger dalføret innover mot turisthytta Stakken og videre til Nilsebuvatnet og Nilsebu. Ruta er en del av nettverket av de gamle ferdselsårene østover fjellet fra Ryfylke til Setesdal.

Etappe 1: Nes til Viglesdalen, 7 km

Hele turen går på en fascinerende driftevei som ble bygget av svenske arbeidere i årene 1907-1912. Ruten starter ved parkeringsplassen på Nes og går på bro over Storånå. Videre i østlig retning i jevn stigning hvor Sendingfossen, Hiafossen og Granefossen passeres. På motsatt side av elva kan en se den nedlagte garden Hia. Drifteveien fortsetter på nordsiden av Viglesdalsvatnet. Viglesdalen turisthytte er idyllisk plassert mellom store fjellsider, gresskledde bøer og Viglesdalsvatnet.

Etappe 2: Viglesdalen til Stakken, 8.9 km

Ruten følger drifteveien i østlig retning over Viglesdalsbøen og opp Benkjene. Fra sperredammen i Steggjaskaret fortsetter stien over en markert morenerygg. Ryggen er et resultat av et samløp mellom to bretunger og har derfor fått preg av en kvass kam. Ruten fortsetter forbi Steggjadalen, mot Uføresdalen og opp Slengjen til Klinkehorten (1010 m.o.h.). Her er kampesteiner i alle størrelser strødd utover. Ved «kompasset» har små og store fjellvandrere i årenes løp samlet steiner og skrevet initialene sine. Her oppe er det en makeløs utsikt over fjellheimen og på fine dager kan en se Folgefonna. Fra Klinkehorten bærer det bratt ned til Stakken og fram til hytta.

Etappe 3: Stakken til Nilsebu, 8.5 km.

Ruten går vest for Stakkavatnet. På platået ovenfor Dyrgrovvatnet går løypen over et flatt, lavt og smalt berg mellom to tjørn og videre ned til Storhillervatnet. Storhilleren ligger under fjellveggen i nordenden av vatnet. Her har arkeologer påvist en over 7000 år gammel boplass. Stien fortsetter inn Storhillerdalen. Her er stidele for løypen til Grasdalen. Løypen fortsetter østover inn dalen hvor den svinger bratt opp, fortsetter over fjellet og fram til Snetonå Den gamle drifteveien følges videre ned til Nilsebuvatnet og krysser Storånå på helårsbro. Herfra er det kort vei bort til hytta.

Retur fra Nilsebu kan gjøres via Lysebotn. Se link i høyre marg for reisetips.

Rv 13 til Tveitakrossen i Årdal. Videre på skiltet vei til Nes (ca 7 km).