3 dagers rundtur på ski i Breheimen

Breheimen er et lite besøkt område på vinterstid, men dette område er et vinterparadis! Spektakulære topper på 2000 meter, snøsikkert og flotte isbreer venter på deg. På denne rundturen får du oppleve indrefileten i Breheimen og flere flotte DNT-hytter.

Denne ruten er vanligvis kun merket til Påske og det er viktig å følge rutebeskrivelse slavisk over breene.

Rute: Sota Sæter - Trulsbu - Nørdstedalseter - Sota Sæter

Dag 1 Sota Sæter - Trulsbu

Avstand: ca 24 km

Den første etappen på turen er lang og byr på mange høydemeter. Start dagen tidlig slik at du har god tid og mye dagslys. Bratt opp fra Sota Sæter og videre over Fortundalsbreen (860 høydemeter), over sørenden av Illvatnet og videre over høyde 1698, sør for Holåbreen og innunder Austre Holåtinden ned til Trulsbu (1290 moh). Deler av denne etappen er skredutsatt så sett deg inn i skredvarsel før du legger ut på tur

Se detaljert rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 2 Trulsbu - Nørdstedalseter

Avstand: ca 16 km

Sørvest opp Vesldalen langs den nordligste bekken, rundt høyde 1465 på vestsida. Sørover over Lundadalsbandet og ned over vannene og forbi nødbua Medalsbu. Den kan snø helt ned å være vanskelig og finne om vinteren. Videre forbi Middalsvatnet på vestsida og ut Middalen ned til Nørdstedalseter (937 moh).

Se detaljert rutebeskrivels og kvistedatoer

Dag 3 Nørdstedalseter - Sota Sæter

Avstand: ca 21 km

Å våkne opp på Nørdstedalseter en vakker vinterdag er eksklusivt! Vel vitende om en flott skitur som ligger foran deg, nyt frokosten med utsikt til fjell og ren snø. Så er det å si farvel til vertskapet og følge i kvistet rute nordover. Ruta går oppover til Fortundalsbreen. Høyeste punkt på ruta er ca 1.590 moh og det ligger midt på breen, med utsikt opp til ranke Tverrådalskyrkja (2.089 moh). Fra breen er det en nesten sammenhengende lang nedkjøring til Sota Sæter. Med gode snøforhold blir dette ett av turens høydepunkt.

Se detaljert beskrivelse og kvistedatoer

Det brøytet bilvei helt frem til Sota Sæter.