SjekkUT-besøk

Toralfsbu ligger i et fantastisk fjellområde og inngår i løypenettet trekanten på Hinnøya

Hovedhytten ble bygget ny i 2022, og har 4 soverom med totalt 16 sengeplasser. 2 av soverommene har enkeltsenger, mens 2 har dobbeltsenger. Det er 2 gassovner med steikeovn for matlaging. Kjøkkenet er godt utstyrt. S...

Fasiliteter

• Skoleklasser
    Lofoten, Vesterålen og HinnøyaHinnøyaDNT Harstad og Omegn

Adkomst sommer

Fra sør: Buss/bil fra Harstad/Lødingen, eller Sortland til Kanstadbotn. Følg sommerruta fra Kanstadboten til Toralfsbu nordover og opp på fjellet til Toralfsbu.Fra nord: Via turløypen fra Harstad via DNT Bjørnhaugen og Kongsvikdalen. Det er også mulig å strate fra Kongsvikdalen via Haakonsbu til Toralfsbu. Fra vest: Buss/bil fra Harstad, eller Sortland til Revsnes i Kvæfjord. Med bil kjøres det videre til Austerfjorden til Vesterbotten/utløpet av Austerbekken. Følg turløypa fra veien til Fossestua (400m), videre opp på fjellet langs stien retnig Haakonsbu hvor du tar av mot vest ca 1 km før haakonsbu i retning mot Toralfsbu. Fra øst: Buss/bil fra Harstad, eller Lødingen til Fiskefjorden. Følg turløypa rute lvh33 Fiskefjorden - Toralfsbu opp på Bollfjellet og videre vestover til Toralfsbu.

Adkomst vinter

Parkering i Kanstadbotn: Benytt stor parkeringsplass 300m mot lødingen fra der stien starter. Parkeringen der stien starter er privat.

Fra Kanstad følges sommerløypen forbi vann 319 opp kobbedalsaksla. Her tar man av fra sommerruta. Man holder høyden, og svinger svakt høyre opp Steindalen til man kommer opp til sørlige del av Svartvannet. Vannet krysses på langs i retning utløpet. Fra utløpet holder man laveste punkt nedover dalen, holder ettervert venstre, og krysser over øvre Kvitelvvatn. Deretter krysses midtre Kvitelvvatn. Fra dette punktet vil man normalt se Toralfsbu. Vær obs på at det kan være høye kanter mot deler av Kvitelven. Hold derfor godt høyre ned mot hytta. Ingen av vannene på ruten er kraftregulert. Vis aksomhet ved inn og utløp. Kart. GPS spor for anbefalt vinterrute fra Kanstad til Toralfsbu

Fiskefjorden over Bollfjellet anbefales ikke vinterstid.

Fra Fiskefjorden opp Nordalen via Haakonsbu og videre mot Toralfsbu, er derimot en flott skitur i høyfjellandskap. Løypen følger stort sett samme trase som sommeren.

SjekkUT | Toralfsbu

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.