Medvind – Fjellveien til Aurlandsdalen

• Krevende fottur
  • 3 dager
  • 1989 høydemeter totalt
  • Sesong: Jun - sep

Har du lyst til å gå en av DNTs konseptruter? Da er Medvind turen å gå. Ruta er lett tilgjengelig og gjennomførbar for de aller fleste. Fjellveien til Aurlandsdalen har naturopplevelser med store kontraster, fra goldt steinlandskap til frodige dype daler, fra mektige fjell til buldrene fossestryk.

Aurlandsdalen kan ta pusten fra deg, med den ekstreme villheten i elva som graver seg frem gjennom landskapet, og den fantastiske utsikten utover mot fjorden langt der nede. Her møtes Østland og Vestland i et vakkert fjellområde.

Medvind er turen både for nybegynneren, og den erfarne ringrev.
Les mer om Medvind

Rutebeskrivelse

Finse - Geiterygghytta - Steinbergdalshytta - Aurlandsdalen Turisthytte

Etappe 1 - Finsehytta - Geiterygghytta

Avstand: 15,5 km

Fra toget går rusleturen noen hundre meter ned til Finsehytta, hvor du starter tureventyret med treretters middag og en god natts søvn før avreise:

Høyfjellsetappe fra Finse til Geiterygghytta over Sankt Pål med flott utsikt mot Hardangerjøkulen i sør og Skarvheimen og Jotunheimen i nord. Turen går stort sett i slake motbakker og snille nedoverbakker. Langs ruten passerer du en rekke flott fjellvann og vi anbefaler lunsjpause ved Omnsvatnet hvor du får en flott utsikt mens du nyter matpakken. Fremme på Geiterygghytta venter treretters middag, og kanskje du er tøff nok til et forfriskende bad i Geiteryggvatnet?

Se detaljert rutebeskrivelse

Etappe 2 Geiterygghytta - Aurlandsdalen Turisthytte

Avstand: 22,7 km

Dagens etappe går ned fra Geiterygghytta til Aurlandsdalen turisthytte. Dette er faktisk den originale starten på Aurlandsdalen og tar deg fra høyfjell ned til den frodige dalen. Turen starter i flott viddeterreng og går i samme retning som bilveien, men i god avstand og uten sjenerende støy. Etterhvert kommer du til den flotte Steinbergdalshytta, som er en privat drevet hytte. Det er mulig å legge inn en overnatting her for å korte ned etappen, men uansett er det anbefalt å ta en tur inn på hytta og kanskje ta en bolle med rømmegrøt. Turen frem til Aurlandsdalen fortsetter videre ned dalen og frem til Aurlandsdalen Turisthytte.

Alternativ etappe 2 Geiterygghytta - Steinbergdalshytta
Avstand: 10,4 km

Du følger samme rute som ned til Aurlandsdalen Turishytte, men etter ca 1 mil kommer du frem til den vakre Steinbergdalshytta. Hytta er en privat turisthytte med lange og stolte tradisjoner som overnattingssteder for fotturister. Se detaljert rutebeskrivelse

Alternativ etappe 3 Steinbergdalshytta - Aurlandsdalen Turishytte
Avstand: 12,3 km

Neste dager følger du stien videre mot Aurlandsdalen Turisthytte. Fra de første stegene ut fra hytta endrer naturen seg og det blir mer frodig med blomster, bregner og gras. Stien følger fjellkanten nedover Stemmerdalen og langs ruten får du en fantastisk utsikt ned dalen.
Se detaljert rutebeskrivelse

Etappe 3 Aurlandsdalen turisthytte - Vassbygdi

Avstand: 19 km

Det er nå du er kommet til selve indrefileten: Aurlandsdalen! Dette er nok en av de mest storslåtte og spektakulære rutene du kan gå på Vestlandet. Stupbratte fjell kaster seg loddrett ned i dype elvegjel, og på toppene er det panoramautsikt. Små bekker og mektige fosser - nedlagte gårder og gamle støler. Sjelden flora med bl.a. Fjelldronningen, en av våre vakreste fjellblomster. Nesten 500 plantesorter finnes i dalen som er et eldorado for blomsterelskere. Aurlandsdalen byr på rike naturopplevelser. Det er en vandring gjennom natur og kultur.

Fra Aurlandsdalen Turisthytte kan du velge mellom to ruter, enten Bjønnstigen (kalkulert til 7 timer) eller videre langs Vetlavatnet (kalkulert til 6 timer). Bjønnstigen er stedvis veldig bratt og utfordrende, men byr også på spektakulær utsikt. I det bratteste partiene er det godt tilrettelagt med stålvaier og gode steg.

Velger du hovedstien følger du stien videre nedover dalen, her hvor kløvhestene gikk i tidligere tider. Turen har mange nydelige utsiktspunkter og du får oppleve vakker og frodig natur når du går forbi gamle tufter etter tidligere bosetninger. Her er også fine badekulper, Jettegryten "Vetlahelvete" og gode rasteplasser. Det er denne delen av dalen som er Historisk Vandrerute. Se rutebeskrivelse for ruten over Bjønnstigen.
Se rutebeskrivelse for ruten over Bjønnstigen.

I Vassbygdi finner du bussholdeplass, parkeringsplass og et servicebygg med sanitæranlegg. Vi anbefaler å ta buss tilbake til Aurlandsdalen Turisthytte for å avslutte dagen med middag og overnatting. Se nærmere beskrivelse under adkomst.

Parkering ved Ål eller Haugastøl, Flåm eller Voss. Tog til Finse.

Finsehytta er lett tilgjengelig med tog på Bergensbanen som går flere ganger daglig mellom Oslo og Bergen.

Fra Vassbygdi er det flere alternativer for transport tilbake til utgangspunktet.

Vi anbefaler å ta buss fra Vassbygdi tilbake til Aurlandsdalen Turisthytte/Østerbø for å avslutte dagen med middag og overnatting. Dagen etter går det rutebuss fra Østerbø til Ål stasjon, hvor du kan ta toget videre retning Oslo/Bergen. Tips; ta lokalbuss 850 Vassbygdi-Østerbø / Østerbø-Ål (toget venter ikke på bussen, så legg inn god tid mellom buss og tog). Husk å sjekke busstider for strekningene på skyss.no, da bussen kun går i sommersesongen.

Alternativt kan du ta buss fra Vassbygdi til Flåm, og tog videre med Flåmsbana og Bergensbanen fra Myrdal retning Oslo/Bergen. Sjekk at det er god tid mellom bussankomst og togavgang. Se følgende lenker for rutetider og billetter: