Brennevinskniben - den anbefalte runda (Vennesla)

Innledning

Denne turen er helt super i trolsk terreng med mosegrodde steiner og mye eikeskog. Det har vært iherdig arbeid med løyperydding og løypene er nå tydelige og gode. Verdt en tur. Det er flere turer, men er du i middels form er denne runda å anbefale.

I Askeladdens database kulturminnesøk er det tre åser på rekke og rad, orientert nord-sør-sørøst, navngitt hhv. som Brennevinskniben, "Ålefjær" og Borgåsen. I beskrivelsen står avslutningsvis: "Grunneier Daniel Lømsland opplyste at røysa opprinnelig var 1,5m høy. Stein ble dessverre kastet ut ca 1976. Han har ansett røysa for å være en varde. Han mener også at hele åsen kan være en bygdeborg, men spor etter forsvarsverker i form av mur finnes ikke."

I ca 1977 var klasse 6a ved Vennesla skole sammen med sjette klasse på Justvik skole, NRK Sørlandet og grunneierne Daniel Lømsland og Torkjell Fjermedal og besøkte bygdeborgen. Vi bygde da opp igjen en grav som angivelig hadde vært på stedet en gang i tida.

Se vedlagte lenke som viser mer om den midterste Borgen Ålefjær.

Stibeskrivelse

Parker på Snømyr innerst i veien I Moskedalen etter du har passsert bommen. Det skal visst nok være Ok for den snille grunneieren. Ta oppover bakken et par hundre meter og velg deretter veien til høyre så du kommer til Svarttjønn. Følg veien langs tjernet og videre på den gode skauveien videre innover. Snart går veien over til sti. Du passerer en gammel vedkomfyr og går videre rett frem. Etter ca. 500 m etter komfyren kommer du til ei myr og ser at stien til Brennevinskniben går bratt opp. Ta den og kom ned samme vei til myra. Så går du rett frem og går rundt Kniben helt tett opptil fjellet på en god, ny sti. Ta til venstre i kryss etter liten bratt bakke der du fortsetter langs fjellet som på denne siden ligger i skyggen og det er grønt og trolsk. I stedet for å gå helt rundt kniben tar du så stil til høyre slik kartet viser. Ha gjerne på ut appen og blå prikk som viser hvor du er.

Så går du ned til en pytt /beverdam og går bratt opp fjellet til du er på åsryggen. Her er det flott og mye eik. Skikkelig tørt og fint. Gå i ca 1. km. Så kommer du til stikryss.

På denne turen tar du til venstre kommer du rett ned til sørøstlig del av Svarttjønn som du passerte i sted. Så er det bare å komme seg tilbake til bilen.

God tur

Kjør til Vennesla og så i retning mot Ålefjær. Parker på Snømyr innerst i veien I Moskedalen etter du har passsert bommen. Det skal visst nok være Ok for den snille grunneieren. Ta oppover bakken et par hundre meter og velg deretter veien til høyre så du kommer til Svarttjønn.