Langtur på Venneslaheia

Innledning

For deg som vil ha deg en skikkelig langtur på fiine, tydelige stier. Turen går først i mila. Stien er så merket med plast fra østsiden av den store Jerusalem myra via Rundåslia tilbake til milløypa etter Støletjønn. I denne turbeskrivelsen er det lagt til bilder kun for den ekstra sløyfa. Se ellers "Mila lang løype" for flere bilder for resten av turen.

Stibeskrivelse

Parker ved idrettsplassen i Heptekjerr. Gå så til endes av boligfeltet som ligger på sletta lenger innover. Følge stien tilStemtjønn. Stemtjønn er forresten en flott badeplass. Ta til høyre langs tjønna og følg veien rett frem. Rett etter du er ferdig med den bratte bakken kommer du til Uletjønn. Flotte badeplasser også der. Følg skauveien videre til det tredje tjernet som heter Igletjønn. Rett etter du har passert dette, kommer du til stikryss. Men hold rett frem og etter 200 m tar du stikryss til venstre. Gå rett frem til du treffer Fiskelausvannet. Passer vannet ved å holde stien tilhøyrer og du kommer til ei myr som du går rett over. Følg den tydelige svingete stien til du kommer tilbake til en bredere skogsvei som er Mila.Ta til venstre og etter et par hundre meter kommer du til husmannsplassen Jerusalem. Her tar du smal og merket sti til venstre.

Stien er gammel, men noe utydelig i starten der den går over nytt hogstfelt. Der er den imidlertidig gödt merket. Den går i variert landskap-. Snart kommer du til stor myr og etter noen hundre meter skimter du Støletjønn. Du følger etterhvert den tydelige stien som dreier til venstre på myra og snart kommer du på en skauvei. Følg plasmerkene videre noen kilometer. Gode stier og tydelig merking.

Så kommer du til Rundåslia, ta skauvei bratt opp til høyre. Hold rett frem til du kommer på ei slette. Snart kommer du inn på ny skauvei og du tar da til venstre. Etter nok en kilometer tar du til venstre og er du i Heptekjerr. Se kart.

Etter ca 300 meter tar du skogsveien til høyre rett før du kommer ned til Heptekjerr. Følg denne veien 5-600 meter frem til du kommer tilbake til den gamle Mila ved Moldskodet. Ta til venstre og etter 200 meter med nedoverbakke er du tilbake til bilen.